Een terugblik op een roerige corona-week.

Afbeelding van een mondkapje met daarop het woord coronavirus geschreven
bermix studio k7WVvGps NY unsplash 300x194 Een terugblik op een roerige corona week.

Wat hebben we een roerige week achter de rug. Een week met vragen en veel onzekerheid. In dit bericht blikken we even terug op de gebeurtenissen.

Vorige week vrijdag (25 september) werd bekend gemaakt dat onze regio werd opgeschaald naar niveau 2, wat als gevolg had, dat we geen grotere gezelschappen mochten ontvangen dan 50. Vooruitlopend op die beperking hebben we de programma’s van bruidsparen die de komende periode geboekt stonden aangepast naar een maximum van 50 personen. Voor de sommigen was dat al een tweede aanpassing, nadat de 1,5 meter regel eerder al roet in het eten had gegooid.

De nieuwe bevestigingen waren nog niet eens verstuurd toen we maandag de nieuwe landelijke maatregelen na afloop van te persconferentie te horen kregen. Wat voor ons extra lastig maakt is dat onze gebouwen een multifunctioneel karakter hebben. Naast (bruilofts)feesten en partijen, huisvesten we sociaal-maatschappelijke activiteiten, kerken, sporters en vergaderingen. We zijn dus niet in één hokje te plaatsen en dat maakte de interpretatie van de maatregelen best ingewikkeld.

Alle zakelijke activiteiten werden bijna allemaal geannuleerd. Voor wat betreft de bruidsparen, we hadden nog best wat bruiloften gereserveerd staan, was er nog een aantal onzekerheden. Mag je nu wel nog met 30 personen je bruiloft bij ons vieren of word je toch gezien als gezelschap met een beperking van 4 personen? We hebben deze vraag neergelegd bij de gemeente en ook zij worstelden met de uitleg van de regels. Pas aan het einde van de week kwam er duidelijkheid: een bruiloftsgezelschap mag uit niet meer dan 4 personen bestaan. Effectief is dat een dikke streep door het programma. En dan ziet er niets anders op dan een bruidspaar te bellen met de mededeling dat we hun bruiloft moeten annuleren.

Natuurlijk hebben we het afgelopen voorjaar de ‘intelligente’ lockdown gehad, maar dat hebben we achter ons gelaten. Sinds juli hebben we, door beide feestzalen met elkaar te verbinden, vele bruiloften veilig kunnen verzorgen. Nee, een feestje met muziek en dansen mocht het niet worden en op 1,5 meter mis je toch de intimiteit van een volle zaal, maar voor de meeste bruidsparen was dat acceptabel en terugkijkend hebben ze zonder uitzondering een hele fijne bruiloft gehad. Een tweede ‘lockdown’, want zo ervaren wij de nieuwe maatregelen, komt dan extra hard aan.

Ondanks de teleurstellingen die we deze week te verwerken hebben gekregen kijken we graag vooruit. Nieuwe bruidsparen weten ons nog steeds te vinden en er is nog voldoende animo en vertrouwen om in 2021 de bruiloft bij ons te vieren. Dat is onze houvast voor de komende periode.

TilTalk: Je bruiloft tien keer net even anders.

Til Talk is een nieuwe serie blogs, waarin de Tilgroep de vele mooie en bijzondere kanten van trouwen laat zien. Van tips over waar je op moet letten, interviews met onder anderen een fotograaf, een bijzondere ambtenaar van de burgerlijke stand tot leuke weetjes over de invulling van je bruiloft, het komt allemaal aan bod. Deze editie: tien tips om je bruiloft net even iets leuker en origineler te maken!

1. Door de ogen van je hond

Wil je een originele bruilofstvideo? Laat dan je hond filmen! Met een GoPro kan je trouwe viervoeter eenvoudig alles opnemen. Zo zie je de dag door zijn of haar ogen. Op YouTube vind je leuke voorbeelden.

2. Film op je bruiloft

Als je een videograaf inschakelt om je bruiloft vast te leggen, vraag dan naar de mogelijkheid om van de festiviteiten van overdag een korte samenvatting te maken, die diezelfde avond nog vertoont kan worden. Een leuke toevoeging aan je huwelijksfeest!

3. Polaroidcamera’s 

Leg een aantal polaroidcamera’s neer op de tafel, zodat jullie gasten tijdens het feest zelf foto’s kunnen maken. Jullie hebben direct een tastbare herinnering in de vorm van klassieke polaroid foto’s. Leuk in te plakken of thuis op te hangen!

4. Photobooth!

Een gastenboek is zó 1990. Wat dacht je van een originele foto- of videobooth op jullie huwelijk? Alle gasten kunnen hier een foto of video maken ter herinnering aan jullie huwelijksdag.

5. Pimp je cupcake

Leuk voor de kleintjes: maak een hoekje waar ze een cupcake kunnen decoreren. Zijn ze meteen even zoet. Letterlijk en figuurlijk!

6. Bijzondere trouwambtenaar

Waarom een onbekende trouwambtenaar inhuren als één van je vrienden of ouders dat ook kan doen? Je kunt namelijk trouwambtenaar voor een dag worden.

7. Krijtbordjes

Helemaal hip: krijtbordjes. Te gebruiken als wegwijzers, voor de tafelschikking, maar ook al ludieke items. Geef bijvoorbeeld de bruidjonkers en bruidmeisjes bordjes met een grappige tekst.

8. Avondshoot

Heel wat anders dan een shoot overdag! Gebruik het romantische licht van de zonsondergang of de mooie verlichting van jullie feestlocatie voor een sfeer volle avondshoot. Een prachtige afsluiter van je trouwalbum!

9. Trash the dress

Op de bruiloft zelf heb je natuurlijk een prachtige fotoshoot. Maar hoe leuk is het om ná de bruiloft een tweede shoot te doen waarbij de outfits níet schoon hoeven blijven? Wandel samen de zee in, ga duiken in je trouwpak of houd een moddergevecht. Het levert de leukste foto’s op!

10. Je ja-woord bij De Til

0ccf0fb3 6643 48a5 83c8 998dc124c16b thumb728 TilTalk: Je bruiloft tien keer net even anders.

Last but not least: trouwen op het gemeentehuis hoeft natuurlijk al lang niet meer. Maar wist je dat De Til in Giessenburg een prachtige en volledige omzoomde buitentuin heeft, waar je in een prachtige ambiance elkaar het ja-woord kunt geven? Er is ruimte voor maar liefst tachtig gasten. Je bent van harte welkom om vrijblijvend eens te komen kijken! 

De Til Groep presenteert het jaarverslag over 2019

Met trots presenteer ik het jaarverslag van de Stichting Exploitatie Til Groep over het jaar 2019. Het jaarverslag geeft een mooi overzicht van onze sociaal-maatschappelijk activiteiten. Zo kunt u o.a. lezen uit wie onze Stichting bestaat, wat we doen, wat we hebben bereikt, hoe we financieel hebben gepresteerd en welke bijzondere activiteiten/bijeenkomsten we hebben verzorgd. Nieuw dit jaar is dat we de personele kant van de Stichting hebben uitgebreid met aanvullende kerncijfers. Ook hebben we wederom twee vaste gebruikers bereid gevonden hun ervaringen de delen. Dit keer zijn dat Ben Klieverik en Koos Beentjes, de voorzitter respectievelijk de secretaris van de Giessenburgse sportvereniging Vridos. Beide hartstikke bedankt voor jullie medewerking en succes met jullie nieuw sporthal.

Weinig tijd? Lees dan de Infographic, het jaarverslag in een oogopslag.

We hebben dit mooie verslag niet helemaal in ons eentje gemaakt. De interviews zijn verzorgd door Het Kontakt Mediapartners. De opmaak en samenstelling is weer puik verzorgd door MM Design uit Hardinxveld-Giessendam.

Roept het jaarverslag nog vragen bij u op, ik ben graag bereid deze te beantwoorden.

Tot slot wens ik u veel leesplezier toe.

Wim van Krugten
Directeur/bestuurder Stichting ETG

TilTalk: Trouwambtenaar Sebastiaan Boogaard: ‘Het is jullie ceremonie’

afbeeldingBlogTrouwen 1024x419 TilTalk: Trouwambtenaar Sebastiaan Boogaard: ‘Het is jullie ceremonie’

Til Talk is een nieuwe serie blogs, waarin de Tilgroep de vele mooie en bijzondere kanten van trouwen laat zien. Van tips over waar je op moet letten, interviews met onder anderen een fotograaf, een bijzondere ambtenaar van de burgerlijke stand tot leuke weetjes over de invulling van je bruiloft, het komt allemaal aan bod. Deze editie: Sebastiaan Boogaard uit Schelluinen, landelijk beëdigd trouwambtenaar.

De ambtenaar van de burgerlijke stand kan de huwelijksceremonie maken of breken. Daarom is het belangrijk de trouwambtenaar te kiezen die bij jullie past. Als de liefde wordt gevierd, moet alles kloppen en bij jullie passen. Wanneer je de ceremonie kort en zakelijk wil, kan iedere ambtenaar dat. Dan kies je er gewoon één van de lijst van de gemeente. Als je een meer uitgebreide ceremonie wil, is de persoon belangrijker. Dan adviseer ik een ambtenaar te zoeken waarmee het klikt en waarvan je het gevoel hebt dat deze persoon jullie als bruidspaar goed neer kan zetten.

Mensen hebben het achteraf over twee dingen: de jurk en de trouwambtenaar. Ik vind het heel indrukwekkend om zo dichtbij te mogen staan wanneer mensen elkaar trouw beloven. Het is ultiem om het woord tot het bruidspaar te mogen richten, maar ook heel spannend, want ik ben degene in de zaal die hen het minst goed kent.

Daarom houd ik altijd voorbesprekingen. Zo leer ik het bruidspaar en hun verhaal kennen en zoek ik samen met hen uit wat voor ceremonie ze willen. Als je al eens bij een trouwceremonie bent geweest, is het goed na te gaan wat je daar fijn aan vond en wat juist niet. Ik vraag ook altijd of er humor in mag, en zo ja wat voor humor. Soms wil het bruidspaar ook het woord tot elkaar richten, dat kan natuurlijk. Het is jullie ceremonie.

Mijn advies aan aanstaande bruidsparen: je hebt je hart gevolgd toen je besloot te gaan trouwen, blijf je hart volgen in de aanloop naar de bruiloft. Je kunt het niet overdoen, dus kies wat bij jullie past. Doe dat bij de keuze van de jurk, de locatie, de muziek én de trouwambtenaar.


trouwambtenaar 1 577x1024 TilTalk: Trouwambtenaar Sebastiaan Boogaard: ‘Het is jullie ceremonie’

Rondje Lingehof – Aflevering 44: Jubileum Dameskoor Con Discrezione

Het jaar 2016 was het jaar van de jubileums in het Arkels verenigingsleven;
Ook “Con Discrezione”, het Arkels Dameskoor, vierde een jubileum en wel hun 35-jarig bestaan.

Ze deden dit op 8 oktober 2016 in MFC De Lingehof met een jubileum-uitvoering mmv gemengd koor “Nieuw Leven” uit Schelluinen en mannenkoor “De Dekmantel” uit GIESSENBURG.


Rondje Lingehof is een serie van publicaties waarin we de vaste verenigingen van MFC De Lingehof eens extra in het zonnetje zetten. De originele publicatie zijn terug te lezen op de Facebookpagina van De Lingehof. Veel leesplezier!

Diane Cosijnsen – team MFC De Lingehof